tirsdag den 17. november 2009

Bondekonens chokoladekage

Denne chokoladekage bruger jeg ofte. Den er nem og smager fantastisk. Jeg har fundet den hos Himmelske Kager.
Kagen er god som opskrift til en fodboldform. Lad den bage til den har en nogenlunde fast overflade. Indsæt så en Flower nail (af metal) i midten af kagen. Flower nail'en hjælper med at fordele varmen i midten af kagen. Det kan være svært at bage kagen færdig i midten, uden kanterne bliver hårde og overbagte.
Jeg vil tro kagen som fodbold skal bage i ca. en lille time - men tjek undervejs!

Opskriften kan sagtens også laves om til cupcakes.

Bondekonens chokoladekage
(passer til en bradepande på ca. 30x40 cm)

150 g smør
450 g sukker
3 æg
75 g kakao
600 g hvedemel
3 tsk natron
1 tsk vaniljesukker
7 1/2 dl kærnemælk

Smelt smørret i en lille gryde og rør det det med sukkeret. Tilsæt æggene et ad gangen og pisk det hele lyst og skummende. Bland kakao, mel, natron og vanilje og sigt det i dejen skiftevis med kærnemælken. Fordel dejen i en bradepande med bagepapir. Bag kagen på den næstnederste rille i ovnen ved 200 C i 20-25 minutter.
Kagen hæver ca. 1½ - 2 cm.

2 kommentarer:

  1. det var lige hvad jeg manglede en lækker kage opskrift. jeg skal ha en med på mandag, glæder mig til at lave den og selvfølgelig til at smage den sammen med kammeraterne

    mange tak

    SvarSlet
  2. Dette er et sikkert hit hver gang. Den bliver kun bedre af at stå (i køleskab) nogle dage.
    God fornøjelse

    SvarSlet