lørdag den 23. april 2011

Hvid chokolademousse med granatæble


2 lag Ø20 cm

4-5 dl piskefløde
150 g hvid chokolade (f.eks. Marabou Vintervit)
Saft fra ½ citron
Kerner fra 1 granatæble
(2 blade husblas - hvis du ønsker fromage-konsistens)*

Citronsaft og 1 dl. af fløden (der ikke er pisket) blandes.
Chokoladen smeltes og køles af.
Hæld kold vand i en stor skål. Skær granatæblet i over og fjern kernerne fra skallen under vand. Grunden til at jeg fjerner kernerne under vand, er at man undgår røde stænk over det hele:-) Hæld kernerne i en sigte og lad dem dryppe godt af, tør dem evt. også på noget køkkenrulle.
Pisk resten af piskefløden til skum og tilsæt den afkølede chokolade og blandingen af piskefløde og citron (og husblas).
Kernerne tilsættes fyldet.
Lad moussen stivne i køleskabet eller fyld den direkte i kagen.

Jeg har fundet opskriften hos Mette fra Feinschmageren.
*Oprindeligt er det en fromage, men jeg har fjernet husblassen og tilsat lidt ekstra flødeskum for at gøre den lidt mere lind.

12 kommentarer:

  1. Ej det lyder da voldsomt lækkert! Dén opskrift bliver jeg helt sikkert nødt til at afprøve!!

    SvarSlet
  2. Hej Nanna,

    wow - den opskrift MÅ jeg prøve - jeg ELSKER granatæble, og ja - chokolademousse er jo altid godt... Jeg spekulerer allerede på hvornår jeg får muligheden for at prøve denne herlighed af?!?! :o)

    knus
    Camilla

    SvarSlet
  3. Den kan også varmt anbefales:-)

    SvarSlet
  4. Jeg har ellers haft købt den der chokolade, jeg spiste en halv brik og smed resten ud, den smagte ikke som hvidchokolade skal. Den kan vidst også kun købes i restpartier efterhånden.
    Nogen der har prøvet med en anden hvidchokolade?

    SvarSlet
  5. Personligt bryder jeg mig overhovedet ikke om smagen af hvid chokolade, men denne creme er god og smager ikke af hvid chokolade:-)

    SvarSlet
  6. Opvarmer du husblassen i citronsaft og fløde, for at få det til at smelte?

    SvarSlet
  7. Ja, jeg varmer lige citronsaften en anelse og rører så husblassen ud heri. Blander med fløden og vupti op til det andet.

    SvarSlet
  8. Super. Jeg er altså lige Spørge-Jørgen igen;-) Hvad gør den upiskede fløde? Og lader du moussen stivne et par timer på køl, inden den kommes i kagen?

    Beklager alle spørgsmålene, men vil gerne prøve at lave den, men er desværre ny til kagebagning:-)

    SvarSlet
  9. Det er helt ok. Den upiskede fløde tilsættes den smeltede husblas/citronsaft. Det hælder du i moussen - som det er, flydende.
    Jeg lod den ikke stivne i køleskab først. Hvis du synes moussen er ret flydende/lind, så kan du lade den stivne først på køl, min var fin nok til at komme direkte imellem kagebundene.
    Hvis du samler dine kager i en form, kan du sagtens komme moussen direkte på, når du har lavet den. Så løber den ingen vegne:-)

    SvarSlet
  10. Jeg har nu rettet lidt i opskriften. Så håber jeg det er nemmere at forstå:-)

    SvarSlet
  11. hej Nanna Jeg er lidt forvirret, skal der husblas i for du skriver du har fjernet det.

    SvarSlet
  12. Jeg har rettet opskriften. Ja, der skulle oprindeligt husblas i, men jeg synes at som fyld i en kage, bliver konsistensen for stiv/fromage-agtig :)

    SvarSlet