torsdag den 31. januar 2013

Triple Layer Dark Chocolate Cake (opskrift)

Triple Layer Dark Chocolate Cake... opskriften lå pludselig på mit bord og var et ønske fra nogle kolleger. Jeg tog imod udfordringen og det endte godt. Den kage skal bestemt laves igen.
Opskriften er fra Hendes Verden og du kan se den herunder.

Mørk chokoladekage
3 bunde str. 20-22 cm (vigtigt at bundene bages hver for sig!)

Smør og kakao til formene
200 g hvedemel
450 g sukker
85 g usødet kakaopulver
1 tsk. bagpulver
2 tsk. natron
1 tsk. fint salt
2½ dl. kærnemælk
1,25 dl. vegetabilsk olie (jeg brugte rapsolie)
2 store æg
1 tsk. vaniljeessens
2, 25 dl. friskbrygget varm kaffe

Frosting
150 g mørk chokolade, groft hakket
50 g mørk chokolade, fint hakket
225 g usaltet smør, stuetemp
1 tsk. vaniljeessens
140 g flormelis

Pynt
Hakket chokolade, nødder eller anden pynt

Forvarm ovnen til 175 grader.
Smør de 3 forme og drys med et tyndt lag kakao.
Rør mel, sukker, kakao, bagepulver, natron og salt grundigt sammen i en stor skål. Pisk kærnemælk, olie, æg og vanilje sammen i en anden skål.
Rør langsomt kærnemælksblandingen i melblandingen og rør til det er netop blandet.
Tilsæt den varme kaffe lidt af gangen og rør til kaffen er blandet helt ind i dejen.
Dejen er nu meget tynd, og det er helt ok.
Fordel dejen ligeligt mellem de 3 forme.
Bag bundene i 25 min midt i ovnen - test om der hænger dej ved en tandstik. Mine bunde skulle have længere tid.
Lad bundene hvile i 30 min inden du forsigtig vender dem ud på en rist og lader dem blive helt kolde.

Smelt de 150 g chokolade. Tilsæt de resterende 50 g finthakket chokolade til den varme chokolade. Dette gør, at den bliver hurtigere tempereret. Lad chokoladen køle helt af.
Pisk smørret med en håndmikser til det bliver helt let og luftigt. Tilsæt vanilje og derefter flormelis. Lad det piske ca. 1 min. Pisk den smeltede men afkølede chokolade i og rør til det hele er godt blandet sammen.
Læg en af bundene på et serveringsfad med bagsiden opad. Smør 1/4 af frostingen på og læg endnu en bund (også med bagsiden opad). Smør igen 1/4 af frostingen på og læg sidste bund på - også med bagsiden opad.
Fordel resten af frostingen langs siderne og på overfladen.
Pynt som du synes :D