lørdag den 10. maj 2014

Mors Dag ♥ sig det med blåbær og citron kage


For at undgå den lange blomsterkø i morgen, snød jeg lidt og gav blomster og kage til min søde mor i dag. Hun blev glad og ser frem til at smage kagen senere, når den er blevet helt kold.


Opskriften fandt jeg på en reklame fra Lurpak:
20 cm form

Kagen
160 g Lurpak
160 g sukker
3 æg
Citronskal fra 1-2 citroner (jeg brugte 2)
Saft fra 1 citron
110 g mel (tag ca. 40 g fra til at vende bær i)
1 tsk bagepulver
200 g blåbær (jeg brugte 250 g frosne)
50 g hakket mandler

Sukkerglasur
20 g Lurpak
80 g sukker
Citronskal fra 1 citron
Saft fra 1 citron

Tænd for ovnen på 170 C og smør formen, som kagen skal bages i.
Pisk smør og sukker til det er let og luftigt. Pisk æggene i et af gangen sammen med citronskal og -saft.
Sigt mel og bagepulver i dejen og vend det forsigtigt i dejen sammen med de hakket mandler.
Bland hurtigt bærrene i de 40 g mel - det skulle forhindrer, at de synker helt til bunds i kagen. Rør dem forsigtigt i dejen.
Bag kagen i ca. 30-40 min. Test med en tandstikker, når kagen har en let brun kant og overflade.

Glasur:
Smelt smør og tilsæt sukker samt citronskal og saft. Rør mens sukker smelter. Når kagen er færdigbagt, lad den stå i ca. 5 min. Lav så huller i kagen med en tandstikker, strikkepind eller lignende. Fordel den varme glasur over kagen.
Lad kagen køle helt af. Kan serveres med lidt creme fraiche eller flødeskum.

Man kan også bage kagen med hindbær og lime :)