torsdag den 29. oktober 2015

Bloddryppende halloween...



Altid godt med en anledning til kage og denne gang var det Halloween.
Det blev i år en knaldrød Drømmekage med fyld af hindbær/blåbær-kompot. Kagen bestod af 5 bunde og 4 lag fyld, som du kan se her, da kagen lige var blevet samlet:



Jeg bagte Drømmekagen med en opskrift på 5 æg (og resten af ingredienserne tilpasset denne portion). Så delte jeg dejen i 3 forme på 16 cm, hvilket gav 3 bunde jeg kunne dele til 6 bunde. Jeg brugt 5 af bundene og den sidste blev til cakepops.

Opsmøring var Svejtsisk marengssmørcreme med en let smag af kokos (essens). Jeg tog lidt fra og farvede rødt, så jeg kunne lægge en kant på hver kagebund inden jeg lagde den kolde bærkompot i midten. Kagen blev også sat fast på kagefadet med den røde creme.
Kagen blev smurt op 2 gange med den hvide marengscreme for at dække den røde kage.



Den blodrøde ganache, der drypper ned af kagen er lavet af rød Candy Melts (chokoladeknapper) og piskefløde.
Pynten er nogle sukkerblomster og skelet-chokoladepynt.



Kagen måler 16 cm i diameter og er 12 cm høj.



Happy Halloween :)



Drømmekage opskrift
Kompot (se herunder)
Ganache (se herunder)
Svejtsisk marengssmørcreme med hvid chokolade

Det ser bloddryppende ud, men det er nu bare bær fra kompotten :D

Bærkompot
300 g blåbær
300 g hindbær
3 spsk. sukker.
3 tsk. vaniljesukker
saften fra 1 lime

3 tsk maizena rørt op med 3 tsk. koldt vand.

Varm bær og sukker/vaniljesukker op i en gryde med limesaften. Lad det småkoge et par minutter. Rør maizena ud i koldt vand og tilsæt til kompotten under omrøring. Giv det hele et opkog og lad kompotten køle hel af.

Rød ganache
til en kage på ca. 20 cm
340 g røde Candy Melts
1,5 dl. piskefløde

Hak chokoladen fint. Varm fløden op næsten til kogepunktet. Hæld fløden over chokoladen og lad det stå et par minutter. Rør i ganachen i midten af skålen til det begynder at samle sig. Rør herefter i større cirkler indtil al fløden er indarbejdet i chokoladen.

Lad det stå ved stuetemperatur til du føler konsistensen er passende, som en tyk honning. Pyntes med det samme.