søndag den 1. maj 2011

How to - fyldte påskeæg


Hvis julen varer lige til påske - så må påsken jo vare lige til jul?!
Jeg havde en stor drømmekage-bund til overs og tænkte, at et forsinket påskeæg vel ville give glæde alligevel.
Jeg har fotograferet undervejs, så du kan se hvordan det fyldte æg blev til (og jeg selv til næste år kan huske hvordan jeg gjorde!):

Bunden måler 38x28 cm og ægget 15 cm.


Skær/pres ud 3 bunde: En i 100%, en i ca. 75% og en i ca. 50% (den mindste må godt være lidt større end jeg har lavet den).


Læg den mindste bund i papægget, der er foret med en plastpose.


Du kan også vælge at fore hele ægget med kage, men jeg skulle lave 2 æg, så det var der ikke kage nok til denne gang. Det gjorde jeg sidste jeg lavede påskeæg.


Fyld den første mousse i ægget. Her er det blandet røde bær-mousse.


Læg en bund (str. 75%).


Fyld den næste slags fyld i. Her er det chokoladeflødecreme.


Læg den sidste bund i papægget og pak det hele godt ind og sæt på køl i mindst 4 timer.


Vend ægget ud på det fad, det skal serveres på og glat fyldet rundt om kagen. Som du kan se her, er der der masser af dejlig fyld i dette æg. Det gør det mere besværligt at smørre kagen op, men smager så til gengæld mere af bær og chokolade end af selve kagen;-)
Det tredje billede viser sidst jeg lavede påskeæg og havde foret hele ægget med kage.



Det lykkes at få kagen smurt ind i Nutellacreme trods alt;-)


Det hele overtrækkes med sugarpaste blandet med marcipan (ca. i forholdet 60%/40%) og en smule Ivery-pastafarve i.


Tilbage er der så at pynte ægget (æggene). Jeg havde lidt mini påskeæg tilovers fra sidst, så derfor ligner disse 2 æg de forrige til forveksling:-) Men pyt med det - det er ikke de samme modtagere som sidst.



Sådan gik det meste af min 1. maj 2011 - slid og slæb;-)

5 kommentarer:

  1. De er rigtig søde og det er en super god idé, at bruge forskellige forme og bare fore dem med plastik og så lave kager sådan :-)

    SvarSlet
  2. Super fin tutorial. Meget søde æg :-)

    SvarSlet
  3. uummm... de ser rigtig lækre ud. God how to do.

    SvarSlet
  4. rigtig fin how-to
    troede også du havde brugt en æggeform .... så rigtig fin man bare kan bruge en papæg..... det tror jeg da jeg skal prøve næste påske :-)

    SvarSlet
  5. De er bare så søde de æg, så andre der havde lavet dem med "træstamme" / "romkugle" fyld.

    Må prøve alle 3 til næste år...

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet