lørdag den 6. august 2011

Pæremousse



500 g modne pærer (mine var meget modne og søde)
25 g sukker (evt. mere, hvis pærerne ikke er så søde)
½ appelsin, saften
1½ husblas
2½ dl. piskefløde

Læg husblas i blød i koldt vand.
Pærerne skæres i både og skralden fjernes. Koges med sukkeret.
Mos herefter med en gaffel, så der stadig er lidt små pærestykker i. Afkøles. Hæld saften fra.
Pres vandet fra husblassen og smelt det i en gryde over svagt blus med det vand, der hænger ved. Tilsæt den smeltede husblas i saften fra den halve appelsin.
Bland det med pæremosen.
Pisk piskefløden og tilsæt pæremosen. Lad det stå på køl en times tid.

Dette gav et lag på 3 cm i en 18Ø cm stor kage.

10 kommentarer:

  1. HEJSA kan dåsepære bruges :o) Mvh Nathalia

    SvarSlet
  2. Hmm... jeg vil tro at dåsepærer kan bruges, hvis du dræner dem godt og evt. tilsætter noget mere husblas.
    Lad mig gerne vide om dine resultater:D

    SvarSlet
  3. Italien Merinque ButterCream

    Hejsa kan du hjælpe mig med hvad jeg gør forkert ??? Jeg har prøvet at lave Italien Merinque ButterCream,men når hviderne er
    godt pisket med sirupen og jeg tilsætter smørret, er det som om det falder sammen til det halve...
    Hvad gør jeg galt, pisker i den tid der står, selvom jeg syntes det er længe inden skålen er kold nok til smørret kan komme i ;o)
    Brugte kærgård da jeg ikke havde smør, har læst et sted at det kan man godt...Kan det være det eller skal cremen bare være sådan, det ligner og er som mayonaise, lige bortset fra farven hehe...Ville gerne have det var luftig ligesom marengs Øv øv håber du kan hjælpe og tak for dit hurtig svar sidst Mvh Nathalia

    SvarSlet
  4. Hej igen Nathalia

    Ja, smørcremen falder meget sammen, men bør have en konsistens lidt tykkere end mayonaise. Det bliver ikke som marengs, men måske en mellemting. Smørcremen skal jo bl.a. være til at smørre kagen op med, så hvis den er som marengs er den for tyk til det. Jeg pisker også i en halv evighed inden smørret tilsættes i meget små stykker af gangen. Pisk hver portion godt ind inden du tilsætter mere. Jeg har ikke prøvet at bruge Kærgården, hverken til at bage med eller til smørcremer.
    Håber det lykkes :)

    SvarSlet
  5. Hejsa..Nu har jeg prøvet med kærgårdens smør det virkede fint ;o) Har ikke prøvet pæremoussen endnu, men det kommer...Nu har jeg lavet min første fondant kage...Den blev ikke helt som jeg ønskede, men øvelse gør mester (siger min mand) mvh :o) God søndag til dig og din familie

    SvarSlet
  6. Ha ha ja øvelse gør mester. Også god søndag til dig og din familie. Skriv hvis du har andre spørgsmål:-)

    SvarSlet
  7. Hej igen

    Ville lige fortælle at kagen fik meget ros og der blev da også taget et par billeder hehe...

    Spørgsmål igen : Hvilke farver bruger man til hvad ???
    F.eks pulverfarve - glitter - spray osv, ved kun med det flyende pastafarve fra wilton, som jeg ellers er blevet advaret mod !!! Hm ved ikke hvorfor, syntes selv det virker fint...Vil så gerne give mine blomster lidt liv med perlemor så de skinner og lære at male blade osv...Det en hel jungel på nettet, så det skaber mere forvirring,end det gavner. Ihvertfald for mit vedkommen...

    Mvh ;o)

    Ps...Din dåbskage med babyen,har du æltet glimmer ind i fondanten og hvordan har du lavet blomsten(blomsterbladene)
    Har ikke alle de udstikkere og alt er så dyrt, så jeg starter stille og rolig op også for at se om jeg kan holde til det osv...

    Har du lavet dine liljer med udstikker, jeg blev nødtil at lave mine med hjerteudstikker :o) det virkede fint glemte bare at bukke kanten lidt rundt hehe...
    Brugte den også da jeg skulle lave bladene til liljerne...

    Alle de spørgsmål !!!

    Men vil hellere spørge en ind 100 forskellige

    Mvh :o)

    SvarSlet
  8. Mht. farverne, så bruger jeg også pastafarver, gerne fra Wilton. Glimmerpulverfarve bruger jeg når blomsterne er tørre (dog ikke nødvendigt) og bruger en blød pensel til at pensle det på med. Spray bruger jeg til f.eks. en hel kage eller cupcakes. Ikke små blomster.
    Du kan male med pastafarverne: Tag et par dråber klar alkohol (f.eks. vodka) og bland med en pensel alkohol og farve sammen, til du opnår ønsket farve. Alkoholen fordamper og du har kun farven tilbage.
    Man kan ikke ælte glimmer ind i hverken marcipan eller fondant. Det kan "pustes" på - igen med en blød pensel du dypper i glimmeret og så forsigtigt puster på penslen ud over kagen. Så får du ikke for meget på som hvis du f.eks. drysser det over.
    Til bladene bruger jeg de almindelige rosenblads-udstikkere. Dem med ejector i 3 størrelser. Så bliver de også præget samtidigt.
    Liljer laver jeg også med et hjerte og former på det medfølgende "kræmmerhus". Husk at lave stilken i midten i god tid, så den kan tørre helt.
    Håber det var svar på det hele. Ellers skriver du bare igen:-)
    Send gerne et billede af din fine kage til min mail, der står øverst på siden.
    Hilsen Nanna

    SvarSlet
  9. Hej
    Prøver at sende billede til dig på mail kan du så sende billede tilbage,af dåsen/bøtte m.m så jeg kan se hvordan,de ser ud udenpå.
    Har du pustet glimmeret på dine kager og på de store blomster,f.eks den hvor babyen ligger på.

    Rosenblads-udstikkere. Dem med ejector i 3 størrelser. Hvordan ser de ud,kan du også maile billede med dem :o)

    Mvh Nathalia

    Ps Kan ikke komme ind på min mail nu, prøver senere,så du kan maile tilbage :o)

    Det også nemmere at maile sammen for dig :o)

    SvarSlet
  10. Hej Nathalia
    Ja, jeg sender dig nogle billeder på mail.
    Og ja, jeg har pustet glimmer på babykagen. Men jeg har også penslet med perlemor-dust. Det bruger jeg næsten altid.

    SvarSlet