lørdag den 24. september 2011

Nøddebunde


Skønne kagebunde, der er nemme og gode at bage. Opskriften på mandelbunde/nøddebunde får du her:

20 cm

4 æg
160 g sukker
2 spk. appelsin, citron eller limesaft
1 knivspids salt
50 g mel
50 g maizena
50 g *nøddemel, enten ren mandel eller blandet nødder (= nødderne blendes til fin konsistens)
1 tsk. bagepulver

Tænd ovnen på 200 grader.
Smør formen - men kun i bunden. Ikke siderne. Læg et stykke tilklippet bagepapir på den smurte bund.
Bland de 3 slags mel med bagepulver.
Del æggene i hvider og blommer. Blommerne piskes hvide og tykke med sukkeret. Hviderne piskes alene og helt stive (vend skålen på hovedet - hvis det ikke glider ud, er det godt nok pisket).
Tilsæt melblandingen og frugtsaften i æggeblommeblandingen. Bland det og vend til sidst de stiftpiskede æggehvider i.

Bag kagen i ca. 20-30 min - hold øje.

Lad kagen køle af i formen til den kun er lun. Vend forsigtigt ud på en rist.
Vent til kagen er helt kold før du deler den i bunde. Stil den evt. i køleskab, så er det nemmere at dele.

* Brug de blendede nødder samme dag, da "nøddemelet" ellers vil mugne. Skal det gemmes, kan det ristes let i ovnen.

Opskriften har jeg fundet hos Kagekonen.

6 kommentarer:

  1. endelig har jeg igen fundet din opskrift. Den er super god og nemt at lave. Håber det er ok jeg henviser til din side på min blog.

    SvarSlet
  2. Det er helt ok og så håber jeg det er ok, jeg har tilmeldt mig din blog og følger den fremover ;-)

    SvarSlet
  3. Hej, kan man lave bunden dagen inden og så samle kagen på dagen?

    SvarSlet
  4. Ja, det kan du sagtens. Pak den efter afkøling ind i husholdningsfilm.
    Hvis du skal dele den i flere bunde, så læg den i køleskab nogle timer, så er det lettere at skære den ud.

    SvarSlet
  5. Hej Nanna.
    Hvilken str. form skal jeg bruge hvis jeg vil have 3 solide lagkagebunde ud af portionen? :)
    Mvh. Nikoline...

    SvarSlet
  6. Hej Nikoline
    Du skal bruge en str. 20 cm, eller mindre hvis bundene skal være ekstra meget tykke.
    /Nanna :)

    SvarSlet