torsdag den 8. december 2011

Hvid julekage


Denne kage har jeg glædet mig til at lave til mine kolleger. Det er en Red Velvet med fyld af hvid chokolademousse med granatæble.
Kagen er bagt med en dobbelt portion Red Velvet fra bogen The Hummingbird Bakery kagebog (køb den, du vil elske alle opskrifterne!)

Det er ikke alle, der er crazy med flødeost-glasur, som ellers altid bliver serveret til denne kage, så jeg valgte hvid chokolademousse med granatæble, da jeg tænkte, at det måtte se smukt ud med de røde kerner i den hvide kage.

Bundene er tykke, ca. 1½-2 cm, så kagen endte med at blive 12 cm høj. Jeg sparede heller ikke på moussen, som jeg lavede dobbeltportion af.
Kagen blev opsmurt med IMBC med appelsinpasta og hvid farve, ellers ville cremen blive mere gul end hvid.

Til sidst blev den overtrukket med sugarpaste og pyntet med de smukke borter, englehoveder, juletræ og masser af glimmer.

Det så rigtig flot ud med de røde og hvide farver. Smagen var også skøønn...

Her kan man se "den høje bandit" :-D

10 kommentarer:

  1. Smuk smuk smuk!!!! Jeg skal da prøve den mousse, for den lyder godt nok lækker!

    SvarSlet
  2. den er så smuk, og selve kagen lyder vildt lækkert ..... kan godt forstå dine kolleger må være vilde med den

    SvarSlet
  3. Tak ja, den mousse er bestemt et forsøg værd:-)

    SvarSlet
  4. Hejsa

    Hvor tykt/tyndt skal man egentlig udrulle fondant :o)
    Jeg har købt noget nyt fondant, når jeg ruller det ud bliver det så grimt på undersiden, som jeg ellers ville lægge opad. Da det er nemmest bare at vende mit underlag over på kagen,istedet for at tage kagerullen ind under,som jeg måtte gøre...Det så besværligt synes jeg :o(. Jeg tænkte at det måske var fordi det er for tykt, at det nærmest bliver ligesom bitte bitte små huller i...

    KH Nathalia






    KH Nathalia

    SvarSlet
  5. Hej
    Skal kagen være en lille smugle fast el skal den være ligesom luftigere

    Kh Nathalia

    SvarSlet
  6. Den skal være luftig. Du kan evt. sætte den nogle timer på køl inden du fortsætter. Så bliver den mere fast.

    SvarSlet
  7. Jeg udruller det ca. 3-4 mm tykt. Hvis kagen er "bulet" og ujævn, bliver det 4 mm. Så skjuler det bedre ujævnheder. Eller bliver det ca. 3 m tykt. Smør evt dine hænder ind i Petal Base, mens du ælter og glat overfladen med en smoother inden du lægger det over på kagen. Jeg bruger aldrig undersiden. Jeg løfter det over med enten hænder (mindre stykker fondant) eller kagerulle (større stykke fondant):)

    SvarSlet
  8. Hejsa
    Tusinde tak fordi du altid er så sød at svare på alleeeeeeeeeeee mine spørgsmål :o)

    Hvad er Petal Base

    SvarSlet
  9. Hej Nathalia
    Det er et fedtstof man kan bruge til at smøre udstikkerforme eller smøre hænderne ind i og på den måde overføre til fondant, hvis det er lidt tørt.
    Fåes bl.a. hos Specialkøbmanden:)

    SvarSlet
  10. Hej

    Kan man bruge, crisco i stedet for

    KH

    SvarSlet