lørdag den 10. december 2011

Pebernødder



Min kollega havde småkager med forleden dag på jobbet. Normalt er jeg så glad for pebernødder, men disse - de var altså rigtig gode. Jeg måtte bare lave nogle selv, for jeg kunne jo ikke så godt spise alle hendes!!!

Opskriften er fra MadMor og du får den lige her:

- til 150 stk.

125 g smør (saltet), stuetemp.
125 g sukker
1 stk. æg
1 tsk. natron
1/2 tsk. ingefær
3/4 tsk. kardemomme
1/2 tsk. kanel,stødt
1/2 tsk. peber, hvid
275 g mel, hvede

Tænd for ovnen på 200 grader.
Mål ingredienserne af.
Rør sukker og smør sammen og tilsæt ægget. Krydderierne og natron blandes i melet.
Bland sukker massen sammen med melblandingen og ælt godt. Jeg brugte Kitchen Aid-maskinen hele vejen igennem.
Dejen tages ud på bordet og rulles i fingertykke pølser. Skær pølsen ud i stykker på ca 1½ cm. Så trilles de til kugler og trykkes let flade.


Bages ved 200 grader i 10 - 12 min... til de har den ønskede farve.


Tip
Man kan lege "Find musen" med pebernødderne.
Sæt en masse pebernødder op på en lang række.
Lad en vælge hvilken pebernød, der er musen og lad så den anden prøve at finde den.
Alle de pebernødder, der bliver peget på og som ikke er musen, må man beholde.
Når man peger på musen skal den person, som ved det er musen, råbe MUS og så det den næstes tur.
Man kan enten være heldig og vinde en masse nødder eller man være uheldig og vælge musen ved første forsøg :-)