lørdag den 22. december 2012

Julekonfekt anno 2012


Bountybar, nougat/marcipan/peanutbutter trekanter, Fransk nougat og Nougat/kaneltrøfler.

Bountybar
ca. 25-30 små barer

½ dåse kondenseret mælk
200 g kokos
Overtrækschokolade

Bland mælk og kokos. Lad det trække ca. 15 min. Form til barer eller kugler. Sæt på køl en times tid. Dyp i smeltet chokolade.

Nougat/marcipan/peanutbutter trekanter
Nougat og marcipan skæres i skiver. Gerne med en ostehøvl som vist her hos Odense.
Start med et stykke marcipan. Smør med et tyndt lag peanutbutter, læg et stykke nougat, smør igen osv.
Slut med et stykke marcipan. Skær i trekanter og dyp i smeltet chokolade.
Peanutbutter giver en let saltet smag midt i alt det søde...

Fransk nougat
Opskriften findes her.

Nougat/kaneltrøfler
Opskriften til Nougat kaneltrøfler fandt jeg i Dr. Oetkers julebrochure 2012. Opskriften kan du også se her.

Er du til kanel og meget blød konsistens, så er dette noget for dig. Jeg holder mig til de andre varianter eller også lige en lille hapser af denne:


Fudge med nødder og marshmallows
Opskriften er fra Himmelske Kager. Jeg lavede en halv portion og brugte mere mørk end lys chokolade. Af nødder brugte jeg hasselnødder, mandler og solsikkekerner - alle 3 slags blev ristet i ovnen.

Og så se lige hvad mine søde naboer kom med som tak for dejlige kager i 2012: