søndag den 15. oktober 2017

Cupcakes til Marjun



Naboens datter, Marjun har fejret sin 9 års fødselsdag og hendes mor var ude og rejse, så jeg måtte lige hjælpe med lidt kage til klassen. Marjun ville gerne have chokoladecupcakes med Nutellacreme og blå hjerter på toppen.
Det blev til 24 cupcakes og 7 smagsprøver til familien.



Chokoladecupcakes
12 stk
200 g rørsukker
2 æg
1½ dl creme fraîche 18%
100 g blødt smør
50 g kakao
150 g hvedemel
1 tsk bagepulver
100 g mørk chokolade (evt. med orangesmag)

Smelt chokoladen og tænd ovnen på 200 grader.
Pisk æg og sukker lyst og skummende, det tager ca. 8 min. Bland smør og creme fraîche i dejen og rør til smørret er rørt helt ud.
Bland mel, bagepulver og kakao sammen og sigt det i æggemassen. Rør dejen til den er ensartet. Den smeltede chokolade røres forsigtigt i dejen.
Fordel dejen i cupcake forme - fyld ca. 3/4 op. Bag kagerne ved 200 grader i 8-10 minutter hvis det er minicupcakes eller ca. 20 min hvis det er almindelige cupcakes. Test med en tandstik om de er færdige.

Jeg fyldte formene 3/4 op, de hæver pænt op.
Kagerne kan pyntes med f.eks. Nutellacreme eller en lys frosting. Kagerne med pynt bør opbevares i køleskab, men tages ud i god tid inden servering, gerne 2 timer før.

Hjerterne var blevet lavet flere dage før for at kunne ligge og tørre.


Nutellacreme
Lige dele Nutella, smør (gerne usaltet) og flormelis.
Til ca. 30 cupcakes brugte jeg omkring 350-400 g af hver ingrediens.

Pisk alle ingredienser sammen i 10 minutter. Pynt som du har lyst. Her har jeg brugt en tyl fra Nifty Nozzzles by Sugar and Crumbs, der giver et fint flæsemønster.