onsdag den 11. juli 2018

Æblekage med sukkerristet havegryn



Denne traditionelle dessert er mine børns yndlingsdessert. Så da jeg stod med en del æbler vi ikke kunne nå at spise, så blev de til æblemos. Det er jo så nemt at tilberede denne dessert, når først æblemosen er klar. Skulle trangen blive for voldsom, så kan man jo bare købe et glas færdiglavet æblemos...
Jeg var i tvivl om jeg havde nok færdigkøbt kagerasp, så jeg tilberedte for en sikkerheds skyld lidt crunchy havregryn. Jeg brugte det nu kun som pynt, men det smagte helt fantastisk. Hvis du helt vil erstatte kageraspen, skal nedenstående opskrift på havregryn 3- eller 4- dobles.

Æblekage med sukkerristet havregryn
6 personer
Æblemos
8-10 store æbler, skrællet og skåret i små stykker
Evt. 2 spsk. sukker
Lidt vand
Citronsaft

Sukkerristet havregryn
2 dl grovvalset havregryn
50 g smør
50 g sukker

Desuden
1/2 l piskefløde
ca. 250 g kagerasp (eller de ristede havregryn)

Æblemos
Skræl æblerne og skær i små stykker. Jo mindre stykker desto hurtigere er mosen færdig. Hæld lidt citronsaft over, så æblerne ikke bliver brune.
Tilsæt lidt vand i bunden af gryden og kog æblerne til de er godt møre. Tilsæt lidt sukker og rør rundt. Blend massen til mos. Afkøl til mosen er helt kold.

Sukkerristet havregryn
Smelt smør på en pande. Hæld sukker og havregryn på panden og på middelvarme vendes det hele rundt indtil grynene har fået en lidt mørkere farve og sukker er smeltet. Pas på - lige pludselig er det færdigt og sukkeret kan brænde på. Lad de crunchy havregryn køle helt af på et stykke sølvpapir.

Pisk fløde til flødeskum. Ikke for hårdt, mere en lidt cremet konsistens.

Find en pæn glasskål frem. Læg et lag æblemos i bunde, drys med kagerasp (mængde efter smag), så et lag flødeskum og gentag til du næsten når kanten af skålen. Slut med flødeskum og drys med de sukkerristede havregryn.

Stil på køl en time eller to - og server.