fredag den 6. juli 2018

Super lækker gulerodskage



"To-Die-For Carrot Cake" bliver den kaldt på den side jeg fandt den...
Den er også virkelig god, proppet med masser af lækkerier - og en jeg helt bestemt kommer til at bage igen. Jeg bagte den til jobbet og alle kunne li' den.



Jeg halverede originalopskriften og bagte den i 3 forme a 16 cm. Frostingen smagte så godt, så den opskrift blev ikke halveret. Dog skar jeg ned på mængden af flormelis.



Herunder får du opskriften som jeg brugte:

Gulerodskage
8 pers.
Bunde
1,5 dl. æblemos (købt eller hjemmelavet)
100 g sukker
2 æg

140 g mel
½ tsk natron
0,75 tsk. bagepulver
1/4 tsk fint salt
1/2-3/4 tsk. kanel

100 g fint revet gulerod
40 g kokosmel
50 g ristet Pecan nødder (valgfrit)
½ tsk. vanilje ekstrakt (eller 1 tsk vaniljesukker)
100 g dåseananas i små stykker med det meste af saften (der dog ikke vejes med). Brug ananas i juice, ikke sirup

Frosting
120 g stuetemp. smør
250 g flødeost (gerne Original Philadelphia)
1 tsk. vanilje ekstrakt
250 g flormelis (hvilket er mindre end oplyst i orig. opskrift)

Pynt

Ristet hakket Peacan nødder (en god håndfuld)
Ristet kokosmel (ca. 75 g)
(ristes i oven 200 C i ca. 5 min - hold øje især med kokosmelet)

Bunde
Tænd ovnen på 180 C. Bland først æblemos, æg og sukker. Bland derefter de tørre ingredienser i. Tilsæt så gulerod, kokosmel, nødder ananas og vanilje. Vend det hele godt rundt. Fordel i 3 smurte forme med bagepapir i bunde og evt. mel drysset på siderne.
Bag i ca. 20 minutter. Test med en tandstik om der hænger dej ved. Eller giv et par minutter mere. Køl af i formene i 10 min og bagefter uden forme på en rist til de er helt kolde.

Frosting
Rør smør og flødeost samme til det er let og luftigt. Tilsæt vanilje og flormelis og rør til alt er blandet.

Læg første bund på serveringsfad. Læg en god portion af frostingen på (husk der også skal være til yderligere et lag samt rundt om kagen). Fordel frostingen og læg næste bund på. Igen en god portion og herpå den sidste bund. Smør siderne og evt. overflade med resten af frostingen. Pres let de ristede nødder og kokosmel langs siderne.
Stil på køl i en times tid. Kagen smager godt både kold og stuetempereret.



Opskriften er fundet hos momontimeout.com