lørdag den 2. juli 2011

2 x fødselsdagskage + en ekstra


Frederik og Benjamin har fødselsdag og de skal have hver sin kage, der viser hvad deres interesser er.
Frederik er mest til x-box, så derfor skal han have kagen med joy-stic'et.




Benjamin er vild med fodbold, så hans kage har naturligvis en fodbold på.



Kagerne består af 3 bunde af Bondekonens chokoladekage. Der er et lag mousse af blandet røde bær og et lag tobleronecreme.
Kagerne er opsmurt med Nutellacreme og overtrukket med fondant.
Joystic'et og fodbolden er lavet af RKT (Rice Krispies Treats), en opskrift jeg har fundet flere steder på nettet og min udgave kan ses her.
Begge figurer er herefter overtrukket og pyntet med fondant. Græsset er Royal Icing (glasur).

Kagerne måler Ø18 cm og er 7,5 cm høje.

Tillykke Benjamin og Frederik med de 13 år:-D

Mor Tine har fået en lille kage med knapper og kantebånd af det kage, der blev tilovers:-)
Hendes kage er overtrukket med hindbærfondant og de brune knapper er blandet marcipan og chokoladefondant. Resten er fondant.
Kagen måler Ø12 cm og er 5 cm høj.



Tine er rigtig god til al slags håndarbejde. Hun har før fået en lille kurv med garn.

4 kommentarer:

  1. Hvor er det nogle fine kager. Jeg ELSKER den med knapperne.
    Er det ikke væsrt at arbejde med det dersens rice crispies? Jeg forestiller mig at det bliver såadan noget hårdt noget.
    Hilsen Heidi

    SvarSlet
  2. Hej Heidi
    Ja, jeg vil en dag lave en kage i 2 lag med knapper. Jeg er også vild med den.
    Nej RKT er meget nemt både at lave og arbejde med. Man skal lige være lidt rap på fingerne, når man skal fylde i forme eller selv forme en figur, men det kan formes videre herefter. Først når det har været i køleskab bliver det hårdt og når det så har stået ude lidt igen, så bliver det atter medgørligt. Jeg vil helt klart bruge det ofte fremover.
    /Nanna PynteKagen

    SvarSlet
  3. Hej

    Hvor er dine kager bare flotte. Jeg er også helt vild med knappekagen. Har du brugt en mould til dem?? De er bare så fine..

    Mht RKT, så kan det klart anbefales, at bruge nogle gummie/latex hansker. Det lettere så meget arbejdet og formningen.

    Mvh Susanne

    SvarSlet
  4. Hej Susanne
    Tak skal du have. Ja, jeg har brugt en ny mould, som jeg har købt i Specialkøbmanden (125 kr mener jeg). Den er rigtig sød og jeg håber snart at få lavet en større kage med knapper og kantebånd.
    Ja, det er noget klistret at arbejde med RKT. Jeg må prøve dit råd med handsker. Tak:D
    /Nanna PynteKagen

    SvarSlet