søndag den 22. november 2015

Oreo ♥ Peanutbutter ♥ Chocolate


Hele 3 skønne ingredienser i en kage♥


Og på denne stormende, regnenede og sneende dag er det tilladt at trøstespise.


Opskriften findes i originalversion her med masser af billeder.
Jeg brugte kun 1/3 af opskriften, hvilket passede til min tærteform på 12 cm.

Oreo♥Peanutbutter♥ Chocolade♥tærte
12 cm tærteform med løs bund
12 Oreo
70 g stuetempereret smør (delt i 2 portioner)
125 g cremet peanutbutter (helst uden sukker) + evt. 1 lille spsk peanutbutter til chokoladen
45 g flormelis
60 g mørk chokolade, hakket fint
40 ml. piskefløde

Hak Oreo fint. Jeg lagde dem i en god plastpose og slog stille og roligt på posen med en kagerulle. Hældte dem op i en skål og knuste de sidste halvstore kiks med bunden af et glas.

Smelt halvdelen af smørret og bland med de knuste Oreo. Pres så blandingen ned i tærteformen, så den når op af kanterne og dækker bunden. Pres det godt sammen og sæt formen i fryseren i 10 min.

Pisk peanutbutter, resten af smørret og flormelis sammen i en skål, jeg lunede det lidt i microovenen, så det blev lidt flydende og nemmere at hælde over den kolde kage.
Sæt kagen tilbage i fryseren.

Hak chokoladen fint og tilsæt evt. 1 spsk peanutbutter. Varm piskefløden op til kogepunkt. Hæld den over chokoladen og lad det så i 5 min. Rør herefter det hele sammen til en ensartet masse. Det kan evt. lunes lidt i microoven, til en mere flydende konsistens. Hæld chokoladen over kagen, træk evt. et mønster og stil den på køl i køleskabet mindst en time.
Jeg dryssede lidt mandelkrokant fra Svansø ovenpå som ekstrapynt.

Når kagen skal serveres, tages den ud af køleskabet og efter ca. 15 min løftes kagen - med selve tærtebunden forsigtigt ud af formen og der skæres med en skarp og helt ren kniv. Pas på tærtebunde, hvis den stadig er under kagen ;)