søndag den 6. marts 2016

Solbær, lakrids og hvid chokolade



Fyldte chokolader med solbær og lakrids
ca. 20 chokolader

Solbær/lakridsganache
80 g hvid chokolade (f.eks.  Callebaut)
30 ml piskefløde
30 g sød lakridssirup
50 g (frosne) solbær

Chokoladeskaller
200 g hvid chokolade
Evt. et ark chokolade transfer sheet til undersiden af chokoladerne. 

Fremgangsmåde
Solbærlakridsganache
Smelt chokoladen i microovnen.
Bring fløde, lakridssirup og solbær i kog i en lille gryde, si massen og hæld den udover chokoladen.
Vent et kort øjeblik, og rør så rundt i midten af skålen, indtil ganachen samler sig og bliver blank.
Stavblend ganachen, kom den i en sprøjtepose og læg den i køleskabet indtil brug.

Temperering af hvid chokolade
Hak chokoladen fint.
Smelt 2/3 af chokoladen i en skål over vandbad, og tag den af varmen.
Tilsæt de resterende 1/3 chokolade, og rør rundt, indtil temperaturen er nede på 26-27 grader.
Varm så forsigtigt massen op igen (over vandbad eller med hårtørrer), indtil chokoladen er 28-29 grader (og dermed tempereret).

Fremstilling af fyldte chokolader
Hæld den tempererede chokolade i en chokoladeform, der er pudset grundigt med vat.
Bank blidt på formen, så du undgår luftbobler.
Vend chokoladeformen på hovedet, og lad overskydende chokolade løbe tilbage i skålen.
Skrab formens overflade ren, og stil formen i køleskabet i 10 min.
Fyld den afkølede solbærlakridsganache i (med 2 mm til kanten).
Sæt formen tilbage i køleskabet i 10 min.
Luk chokoladerne med lidt mere tempereret chokolade, og skrab igen overfladen ren.



Vil du have pynt som jeg har her på mine, skal du nu have et passende ark chokolade-transfer parat. Læg arket over den stadig flydende chokolade og glat forsigtigt, så mønstret overføres til chokoladerne. Lad arket sidde på til chokoladerne skal ud af formen.

Sæt formen tilbage i køleskabet i 10 min.
Fjern arket med mønster. Bank/tryk forsigtigt de færdige chokolader ud af formen. Jeg opbevarer mine i køleskabet i en lufttæt æske.