onsdag den 22. marts 2017

Cookies med quinoa



Med god samvittighed kan man spise disse småkager og det er jo dejligt. Jeg tilbød mine kolleger lidt sundhed fra morgenstunden og fik kun gode tilbagemeldinger på smagen - og er selv ret vild med dem. Der skal dog ret mange forskellige ingredienser i, men det kan godt betale sig at kaste sig ud i opskriften, for de smager virkeligt godt.



Quinoa Cookies
ca. 20-25 stk.
90 g kogt quinoa (jeg brugte sorte)
60 g grovvalset havregryn (let blendet) (eller quinoaflager)
150 g peanutbutter (jeg brugte grov/crunchy)
2 bananer
60 ml. æblemos (jeg kogte 3 små æbler og tilsatte lidt Sukrin Gold)
35 g hakket peanuts eller cashew
50 g hakket mørk chokolade
2 spsk. knuste hørfrø, blødgjort 10 min i 3 spsk. koldt vand
1 spsk. chiafrø
1 tsk. vaniljepulver
1 tsk. kanel
Evt. hakket peanuts til pynt

Kog Quinoa efter anvisningen på pakken. Afkøl.
Kog også æblerne i lidt vand i ca. 10 min og blend til mos. Tilsæt evt. lidt sødning. Afkøl.
Blend hørfrø og sæt i vand 10 minutter.
Blend grovvalset havregryn let.
Mos bananerne og tilsæt æblemos, peanutbutter og de blødgjorte hørfrø. Bland det sammen. Tilsæt havregryn, quinoa, chiafrø, penauts, chokolade, vaniljepulver og kanel. Bland til en ensartet masse.

Beklæd en bageplade med bagepapir og fordel småkagerne med en ske (jeg brugte en scoop isske på 4 cm). Tryk dem let flade
Bages ved 200 grader i ca. 18 minutter.

Overfør småkagerne til en rist og lad dem køle helt af. Opbevares på køl i en lufttæt æske i op til en uge.


Opskriften er set her.